Wie zegt dat jullie trouwceremonie dertien-in-een-dozijn moet zijn? Weg met die stijve tradities en omarm creativiteit! Het is tijd om jullie liefde te vieren op een manier die recht doet aan wie jullie zijn.
Daar hoort ook het belangrijkste onderdeel van jullie bruiloft bij: de trouwceremonie zelf. Men denkt vaak dat deze op een bepaalde manier hoort te verlopen, maar eigenlijk zijn slechts een paar details verplicht.
Namelijk het ja-woord en het tekenen van de akte. Verder kunnen jullie de ceremonie invullen op een manier die bij jullie past.
Daarom in dit blog een aantal tips en ideeën om een persoonlijke trouwceremonie samen te stellen, plus enkele alternatieve rituelen om jullie te inspireren.
Begin met jullie verhaal
Elke grote dag begint met een geweldig verhaal – in dit geval jullie verhaal. Denk na over hoe jullie elkaar hebben ontmoet, de avonturen die jullie samen hebben beleefd, en wat jullie relatie zo bijzonder maakt. Gebruik deze elementen om een ceremonie te creëren die echt van jullie is.
Hier zijn een paar ideeën om mee te beginnen:
Schrijf jullie eigen geloften
Laat de standaardgeloften achterwege en schrijf iets dat echt van jullie is. Misschien een mix van serieuze beloftes en humoristische knipoogjes naar jullie dagelijkse leven? Beloof bijvoorbeeld dat je gebruikte handdoeken niet op de vloer laat liggen en dat je je lief altijd zult ophalen als ze gestrand staan met pech.
Spreek hierbij wel af hoe lang jullie geloften zullen zijn. Het zou namelijk een beetje lullig staan als jij een heel epistel voordraagt, terwijl je lief het in drie zinnen weet samen te vatten. En onthoud: niemand verwacht een literair hoogstandje – of je moet hier juist om bekend staan. Belangrijkst is dat het uit je hart komt.
Gelofteboekjes
Schrijf jullie geloften vervolgens in mooie gelofteboekjes, in plaats van op een los velletje papier. Dit is niet alleen een prachtig ceremonieonderdeel, maar ook een blijvende herinnering die je later terug kunt lezen.
Deze boekjes kunnen onderdeel zijn van jullie drukwerk, zodat het volledig in de stijl van jullie dag past. Of misschien heeft jullie trouwambtenaar hier wel iets voor!
En zeg nou zelf, zo’n speciaal boekje staat ook gewoon veel mooier op de foto’s dan een blad uit je oude collegeblok.
Persoonlijke muziekkeuze
Kies liedjes die voor jullie speciaal zijn. Of het nu die cheesy hit is van jullie eerste date of een nummer dat je normaal alleen in de privacy van je douche of auto durft te zingen, het moet jullie vertegenwoordigen. En of dit nu Bon Jovi, Slipknot of Abba is; als het bij jullie past, is het geschikt voor jullie trouwceremonie.
Vind een trouwambtenaar die bij jullie past
De persoon die jullie trouwt, moet jullie verhaal kunnen vertellen met de juiste toon en energie. Dit hoeft niet per se een ambtenaar van de gemeente te zijn. Wordt het lastig – of kostbaar – om formeel getrouwd te worden door een zelfstandig trouwambtenaar, dan is er nog altijd de optie om op een ander (gratis/goedkoper) moment de wettelijke formaliteiten te regelen. Jullie kunnen dan op jullie bruiloft een ceremonieel spreker de ceremonie laten leiden.
Zoek iemand die jullie goed kent of overweeg een trouwambtenaar die gespecialiseerd is in alternatieve ceremonies. Ze kunnen helpen bij het samenstellen van een verhaal dat zowel ontroerend als vermakelijk is.
Met een zelfstandig trouwambtenaar zijn vaak ook meer dingen mogelijk dan met een ambtenaar van de gemeente.
Tip: in onze Lobster Squadbase vind je verschillende toffe trouwambtenaren en ceremonieel sprekers. Of kom persoonlijk met ze kennismaken op 13 oktober!
Alternatieve rituelen om te overwegen
Een wettelijke trouwceremonie is behoorlijk rechttoe-rechtaan: welkom, persoonlijk verhaal, geloften, ja-woord, tekenen van de akte. Koppels met een religieuze achtergrond kiezen daarnaast vaak nog voor een religieuze ceremonie.
Maar wat nu als een religieuze ceremonie niet bij jullie past, maar jullie wel iets van een ritueel willen toevoegen aan jullie trouwceremonie? Dan zijn er zeker opties!
Handvasten
Dit is een oud Keltisch ritueel, waarbij jullie handen worden samengebonden met linten, als symbool van de verbinding tussen jullie zielen. Kies linten in jullie favoriete kleuren of met betekenis die belangrijk zijn voor jullie. Of kies voor stof uit de (trouw)kleding van jullie (groot)ouders.
Willen jullie een handvasting, dan kunnen jullie zeker overwegen als trouwambtenaar te kiezen voor een hogepriester(es). Zo krijgt jullie ceremonie nog meer een magische lading!
Ring Warming
Laat jullie gasten de trouwringen doorgeven. Bij het vasthouden van de ringen, spreekt iedere gast een wens of zegen voor jullie huwelijk uit. Een mooie manier om iedereen te betrekken in het ritueel. Vinden jullie dit wat omslachtig, maar spreekt het idee van persoonlijke wensen jullie wel aan? Vraag jullie gasten dan om hun wensen naar jullie toe te fluisteren. Bij een zomerse ceremonie kun je de gasten hiervoor zelfs een mooie waaier geven, om de wens letterlijk naar jullie toe te wapperen. Laat jullie overspoelen door liefdevol geroezemoes!
Eenheidsceremonie
Hierbij zijn verschillende uitvoeringen mogelijk. Giet bijvoorbeeld zand in verschillende kleuren om beurten in een mooie vaas of fles, die vervolgens een prominente plek in jullie huis krijgt. Of laat een persoonlijke kaars ontwerpen, die jullie samen ontsteken als symbool van jullie eeuwig brandende liefde. Maar als jullie artistiek zijn aangelegd, waarom maken jullie dan niet samen een schilderij? Kies kleuren die jullie vertegenwoordigen en creëer samen een kunstwerk dat je kunt ophangen in jullie huis. Dit is zelfs nog uit te breiden met toevoegingen van jullie getuigen, naaste familie, of misschien zelfs al jullie gasten.
Plant jullie liefde
Dit hoeft niet direct een grote boom te zijn, of iets dat je op de trouwlocatie plant. Kan natuurlijk altijd, als de trouwlocatie dit toelaat en jullie van plan zijn hier regelmatig terug te keren. Maar denk bijvoorbeeld ook aan zorgvuldig gekozen plantjes die jullie samen in een mooie bak planten. Hebben jullie kinderen, of willen jullie bijvoorbeeld ouders of getuigen deel laten uitmaken van dit ritueel, laat hen dan ook een plantje of bloemzaadjes aan de bak toevoegen. De bak krijgt vervolgens een mooie plek in jullie tuin of balkon.
Betrek jullie gasten erbij
Maak van je gasten meer dan alleen toeschouwers. Overweeg interactieve elementen zoals:
Open microfoon moment
Geef vrienden en familie de kans om spontaan iets te zeggen. Dit kan variëren van grappige anekdotes tot hartverwarmende verhalen. Wanneer de trouwambtenaar hier de regie houdt, blijft dit kort maar krachtig.
Pluspunt: speeches later op de avond zijn dan niet per se meer nodig.
Gemeenschapsritueel
Laat alle gasten een schelp, klein steentje of ander voorwerp bijdragen aan een gemeenschappelijke vaas of kunstwerk, als symbool van hun steun en liefde voor jullie.
Vergeet de humor niet
Een bruiloft zonder lach is als taart zonder vulling. Zorg dat er ruimte is voor plezier en spontaniteit, ook in jullie trouwceremonie:
Onverwachte wedding party
Men verwacht toch nog vaak schattige elementen als bloemenkindjes en ringendragers, naast eventueel bruidsmeisjes en -jonkers. Dit alles is sowieso niet verplicht, maar als jullie ook andere dierbaren door het gangpad willen laten gaan, weet dan dat er opties zijn buiten het gangbare.
Zo zijn er drie actuele trends die wij erg leuk vinden:
- Jullie geliefde huisdier als bloemenkind of ringendrager
Passend uitgedost en vol enthousiasme voegt jullie furbaby een flinke dosis vermaak en ontroering toe aan jullie ceremonie. En met deskundige begeleiding zijn jullie verzekerd van een zo soepel mogelijk verloop. - Flower of beer dudes
Hiervoor heb je enkele vrienden (m/v/x) nodig die zichzelf niet al te serieus nemen. Geef ze een kek heuptasje, beeldig mandje of – in het geval van drankjes – blitse koeler en laat hen een tof liedje selecteren waarop ze hun entree maken. Zo is gelijk het ijs gebroken en zitten jullie gasten met een grote lach klaar voor jullie trouwceremonie. - Grootouders als bloemenmeisjes en/of ringendragers
Als jullie het geluk hebben dat je grootouders bij jullie trouwdag kunnen zijn, is dit zeker een vertederend moment. Ook is dit een prachtige manier om deze dierbare mensen in jullie leven te eren.
Humoristische geloften
Voeg grappige beloften toe naast de serieuze. Beloof bijvoorbeeld om elkaars favoriete series te blijven kijken, zelfs als je stiekem iets anders leuker vindt.
Speelse rituelen
Voeg een onverwachte twist toe, zoals een rock-paper-scissors battle om te beslissen wie de ringen eerst mag aandoen. Of doe een speciale handdruk voor of na de kus.
Jullie dag is van jullie
Jullie bruiloft moet een weerspiegeling zijn van wie jullie zijn, met al jullie eigenaardigheden en passies. Wil je hier nog meer tips en persoonlijke begeleiding bij? Dan kan het handig zijn een professioneel weddingplanner in te schakelen. Neem bijvoorbeeld vrijblijvend contact op met OG Lobster Jolanda:
“Jullie verhaal verdient het om verteld te worden op een manier die helemaal van jullie is. Samen creëren we een dag die niet alleen jullie liefde viert, maar ook jullie unieke persoonlijkheden. Laten we die alternatieve droombruiloft waarmaken!”
Coverfoto: Beleef Jullie Bruiloft
Foto’s in gallery: Paul Rous, Carol Eijck Photography met dank aan Samen Trouwen, Beleef Jullie Bruiloft, Capribee Family, Micheile Henderson, Photo Cine Art